• Dankbaarheid

    Veel mensen klagen over wat er niet leuk is in hun leven en in de wereld. Een hoge werkdruk, de economische crisis, het weer, een partner die je maar niet lijkt te begrijpen en ga zo maar door. Je zult altijd genoeg zaken vinden waarover je je druk kunt maken en kan opwinden. Het is bijna een automatisme geworden. Sta je er ook wel eens bij stil wat voor invloed deze negatieve gedachten op jezelf en op anderen hebben?

    In het verleden heb ik mijzelf regelmatig gericht op wat ik níet had: Waarom is zij knapper dan ik? Waarom ben ik niet goed in spreken in het openbaar? Waarom lukt het mij niet om een geschikte liefdespartner te vinden? Ik voelde mezelf hierdoor alles behalve gelukkig.

    Op aanraden van een vriendin ben ik toen aan de slag met het maken van persoonlijke visionboards:een soort sfeercollage van knipsels over een zelf te bepalen onderwerp uit verschillende tijdschriften. Tijdens de twee maanden dat ik daar iedere dag aan werkte, heb ik intense geluksgevoelens ervaren. En drie maanden na de start kwam ik daadwerkelijk iemand tegen waar ik de gevisualiseerde gevoelens mee kon delen en nog steeds deel! Inmiddels is mijn visionboard veranderd in een inspiratieboek waaraan ik doorlopend nieuwe zaken toevoeg.

    Ik heb ontdekt dat dankbaarheid voor mij een belangrijk thema is. Mijn partner en ik schrijven allebei elke avond drie dingen op waar we dankbaar voor zijn. Bijvoorbeeld hoe gezegend ik ben dat ik naar prachtige muziek kan luisteren die me direct in een prettige stemming brengt. Of de vriendschap met een vriendin waarmee ik een fijn telefoongesprek heb gehad. Het is geweldig om dit aan elkaar voor te lezen.

    Sinds ik me focus op het positieve in plaats van het negatieve zijn er veel meer mooie mensen en gebeurtenissen op mijn pad gekomen dan in de tijd waarin ik klaagde en mijzelf met anderen vergeleek.

    Dankbaarheid is magnetisch. Hoe dankbaarder je bent – en het ook daadwerkelijk voelt – hoe meer overvloed je aantrekt. Blik eens terug op het afgelopen jaar en schrijf tien dierbare herinneringen op. Noteer ook waarom, dat maakt de beleving een stuk intenser.

    Wil je structureel meer positiviteit ervaren? Schrijf dan na het opstaan direct vijf dingen op waar je op dat moment dankbaar voor bent. Dat kan iets simpels zijn als een bijzondere droom die je had of het feit dat je lekker geslapen hebt.

    Aan het einde van de dag kies je één gebeurtenis uit die er in positieve zin uitspringt. Zo train je jezelf om te focussen op het positieve. Na 21 dagen dit te doen, neemt je brein het patroon over en zal je merken dat je sneller geneigd bent om vanuit een positieve insteek te reageren in plaats van uit een negatieve. Want het is er allebei. Het gaat er alleen om waar jij je op focust.

    BOEKENTIP: Klik hier voor het boek "The Magic"

    1 Comment

    • 1. Apr 5 2013 1:43PM by Vanessa van Loon

      Laat gerust een berichtje achter!

Photo crop (passport)

You are viewing the text version of this site.

To view the full version please install the Adobe Flash Player and ensure your web browser has JavaScript enabled.

Need help? check the requirements page.


Get Flash Player